27 mars 2011

Mandelbunn med sjokoladeglasur


Til søndagskaffen i dag lagde jeg en mandelbunn med sjokoladeglasur på. Inspirasjonen kom herifra, men lagde min egen versjon. :)

Kaken er helt sukkerfri, melkefri og glutenfri, og smaker veldig godt! Jeg er helt overlykkelig over alle oppskrifter på kaker og godis som er sunne, og som i tillegg ikke tøyser med blodsukkeret. Det er jo nesten for godt til å være sant! Det blir definitivt mer testing av lignende oppskrifter framover!

Oppskrift på mandelbunn:
(Produktene med link kan skaffes her. Bruker du koden BIX900 første gang du bestiller fra iHerb får du 5 dollar i rabatt).

Sånn gjør du:

Sett ovnen på 180 grader. Ha mandlene i blender og kjør til de er finmalt. Pisk eggehvitene sammen med xylitol og stevia. Bland forsiktig inn mandelmassen og så sirupen til slutt. Ha i kakeform og stek i 12 min (tiden kan variere noe fra ovn til ovn). Avkjøles så mens du lager glasuren. 

Glasur:

Man kan smelte ca 75 g mørk sukkerfri sjokolade (minst 70 %) og ha denne på. Eller lag din egen glasur:
Varm opp kokosoljen til alt er smeltet. Ha i resten (bortsett fra kokosmasse). Viktig å smake til underveis til du finner en smak du liker! Når glasuren avkjøles vil den bli tykkere. Når den har fått ønsket konsistens, ha dem på kaken. Dryss over kokosmasse og server!


12 kommentarer:

Silje Silje sa...

Kjøp den her du til sjokolade :-) http://www.iherb.com/HealthForce-Nutritionals-Non-GMO-Lecithin-Powder-375-g/22468?at=0

Louise sa...

Å,så mye godt du har her :) Jeg er ikke no flink til å lage nye ting. Så veldig godt ut. Og pannekakene under også :)

Helen sa...

Takk for tips :) Da blir det mere sjokoladelaging til helga tenker jeg.. :)

Helen sa...

Louise - ja vet åssen det er - blir ofte til at man lager det man pleier. Men det kan jeg jo ikke lenger - blir nødt til å prøve masse nye oppskrifter nå hvis det skal være sukkerfritt. Men det er jo så gøy også (å teste oppskrifter). Tror det gøyeste hae vært å få til å lage rå sjokolade rå bunnen av. Det føles som en stor seier.. hehe.

http://kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com/2011/03/hjemmelaget-sunn-sjokolade.html

Og takk for koselig kommentar!

Helen sa...

"fra bunnen av" skulle det visst være.. :)

Løvinnen sa...

Så veldig bra ut!

Tone sa...

Det er surt å ikke tåle mandler når man ser slike herlige kaker og sunne oppskrifter altså ;)

Helen sa...

Ja for en kjedelig allergi! Men det finnes heldigvis mange alternativer til mandler! :) Skal få lagt ut oppskrifter uten mandler også etter hvert :)

Nora - www.livsstrategi.org sa...

Det så kjempegodt ut! Jeg synes ofte bjørkesøt smaker litt rart/kunstig når jeg har smakt det i kjøpe-sjokolade, men det gjør kanskje ikke det i denne kaka?
Har en uåpnet boks m bjørkesøt i skapet som jeg ble inspirert til å bruke!

Helen sa...

Nora - Jeg syns at i denne kaka kjenner du ikke den spesielle bjørkesøtsmaken - men det er nok fordi det er brukt annen søtning i tillegg (steiva og yacon sirup + agave i glasuren). Jeg har god erfaring med å blande forskjellig type søtning - de utfyller hverandre godt! (Jeg ville feks ikke bare brukt bjørkesøt som søtning i denne kaka, da ville man nok kjent den karakteristiske smaken...) :)

Janicke sa...

Nam nam ser super godt ut :-D

Une sa...

Ser veldig godt ut. Liker mandelbunn og liker sjokofrosting - can't go wrong!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...