15 mars 2011

Sunne risboller


Vi feiret fastelavens uten fastelavensboller. Vi valgte i steden å gå for noe mye sunnere - sunne risboller! Oppskriften finnes både i boken "Kjernesunn familie, sånn gjør du det" og her på Thorbjörg Hafsteinsdottirs blogg (forfatter av bla "Spis deg yngre" og medforfatter til "Kjernesunn mat").

De smaker kjempegodt - bedre en tradisjonelle risboller.

Her er oppskriften:

(til 4 personer)
3 riskjeks (jeg brukte puffet ris: 1 riskjeks veier 8g, brukte dermed 24 g puffet ris)
75 g hakkede hasselnøtter, tørristet i stekepannen
¼ knsp. vaniljepulver (nb - ikke det samme som vaniljesukker, les mer her)
150 g grovhakkede mandler, tørristet i stekepannen
100 g grove kokosflak, tørristet på panden. (jeg hadde ikke det og brukte vanlig kokos uten å riste på stekepannen - fungerte helt fint)
200 g mørk sjokolade uten sukker 70 %
4 ss kokosolje (les mer om oljer her)

Bland alle de tørre ingrediensene. Smelt sjokoladen i vannbad, rør inn kokosoljen. Hell sjokoladeblandingen over resten og sørg for at alt er dekket av sjokolade. Ha det i en paiform og sett i kjøleskapet i 3 timer.
Brekk av biter og spis med velbehag! (Neste gang har jeg lyst å bruke muffinsformer.... mindre kliss?)

Disse vil fungere kjempefint til både fastelavens, jul, når man har kaffegjester eller bare som lørdagskos. :)

Oppdatering: fordeler du på 12 muffinsformer blir det 8 gram karbohydrater per stk. Så må spises med forsiktighet om du spiser lavkarbo. :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Heisann. Så fint at du har begynt med et nytt og bedre liv. Jeg startet for ca 2 mnd siden og storfornøyd. Jeg kommer innom ved senere anledning :-)

Helen sa...

Så koselig du fant meg :) Stikk gjerne innom igjen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...