13 februar 2012

Gode knekkebrød med kun frø

Disse er geniale når man har eggehviter til overs, feks når du har laget majones. Jeg har stadig egghviter stående i kjøleskapet nå siden jeg bruker eggeplommer i barnematen. Trenger man derimot ikke eggeplommer til noe kan man selfølgelig bruke hele egg. Og vil man ikke bruke egg kan man bruke bare vann. (I så fall kan det være lurt å kjøre minst halvparten av frøene i blender så deigen henger bedre sammen).

Til 1 brett (ca 16 knekkebrød):
  • 3 eggehviter og ca 1dl vann (eller 1 helt egg og ca 1,5 dl vann)
  • 2 dl linfrø (gjerne knust i blender)
  • 2 dl solsikkekjerner
  • 1 dl sesamfrø
  • 1 dl gresskarkjerner (jeg kjøper mine her)
  • 1 ts salt (gjerne himalayasalt)

Visp vann og eggehviter lett sammen. Bland inn linfrø og la stå en stund så frøene får svelle. Bland inn salt og resten av frøene og smør tynt utover en bakeplate med bakepapir. Bruk gjerne en slikkepott dyppet i vann. Del opp i passende knekkebrød med en pizzakutter, kniv eller bare bruk slikkepotten. 

Stekes på 150 grader i 40-60 minutter (sjekk dem av og til og slipp dampen ut av stekeovnen). Er de ikke tørre da legg dem over på rist og tørk dem en stund på 50 grader med døra på gløtt. 


Oppskriften fant jeg her

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...