10 juni 2012

Sesongguide - grønnsaker, frukt og bær

Kilde
De fleste vet at asparges har sesong på forsommeren, og at tyttebær har sesong på høsten. Men visste du at rødbete har sesong hele året? Eller at stangselleri har sesong helt til desember?

Boken Den hemmelige kokken inneholder en veldig nyttig sesongguide. Den inneholder norske grønnsaker og frukt, pluss noe frukt som dyrkes ved middelhavet som ikke kan dyrkes her pga klima. (Disse er merket med stjerne)

Så er du interessert i kortreist mat, da er dette noe for deg. :)

Klikk på bildene for lesbar versjon
Grønsaker og urter:

Frukt og bær:

Noen observasjoner:
  • Sellerirot har faktisk sesong nesten hele året. Mitt hjertesukk: Skulle ønsker noen butikker solgte den hel, ikke bare i små biter. 
  • Det er mer norske grønnsaker i butikkene rundt jul, enn i påska.
  • Den tiden vi er inne i nå er perfekt til å kjøpe billigere grønnsaker med god kvalitet, som både kan spises nå, og forvelles og fryses og nytes utover høst og vinter! 


Usikker på hva noe av det er? Her er et utvalg:

Mangold

Skonnertrot

Pastinakk


Savoykål

Sommerkål

Spisskål

7 kommentarer:

Synsegulla sa...

Ja, det irriterer meg grenseløst at de bare selger sellerirot i biter. Hvorfor gjør de det mon tro? Ellers takk for et supert innlegg, som vanlig.

Maries matmisjon sa...

For en nyttig oversikt! Denne lagres i favoritter :)

Helen sa...

Så bra andre også synes det!

Jeg har også linket til innlegget fra handlelista mi - så husker jeg å sjekke når jeg skriver handleliste.. :)

(Handlelisten er linket til i toppmenyen)

paleolithic diet plan sa...

Thank you for this outstanding piece of write up!!

Anonym sa...

Jeg ser ikke bringebær på listen.. Noen som vet hvorfor?

Helen sa...

Bringebær mangler ja. Enten hadde ikke boken med det, eller jeg fikk det ikke med da jeg kopierte listen. :)

Andrea Fritsvold sa...

Hei!
Kålrabi er ikke der!! Å, det som er så godt og man kan spise nesten hele året.

Og brennesle - som er best på våren og starten av sommeren.

For ikke å nevne all soppen en kan finne på høsten :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...